Kunngjøringer 29. September 2024

29.09.2024

PAVENS BØNNINTENSJON I OKTOBER

For vårt felles oppdrag

La oss be om at kirken forsetter å opprettholde en synodal livsstil på alle måter, som et tegn på medansvar, og at fokus på deltakelse, felleskap og misjon deles av prester, ordensmedlemmer og lekfolk.

SØNDAG 29 SEPTEMBER (CARITAS SØNDAG)

I dag er det Caritas-søndag. Kollekten fra alle messene går derfor uavkortet til Caritas' arbeid.

Kjære menighet,

I dag markerer vi Caritas-søndag i katolske menigheter over hele Norge. Dette er en dag hvor vi, som Kirke, står sammen i solidaritet med de som lider mest under fattigdom, sult og utenforskap. I dag går all kollekt uavkortet til Caritas sitt arbeid for å hjelpe mennesker i en krevende livssituasjon, her hjemme og ute i verden.

Verden står i dag overfor en alvorlige kriser, forårsaket av krig, klimaendringer og urettferdige samfunnsstrukturer. Krigen i Ukraina og konflikten i Det hellige land, fortsetter å prege mediebildet, og lidelsene er store. Samtidig er det også en rekke skjulte kriser, kriser som får lite internasjonal oppmerksomhet, men hvor de menneskelige lidelsene er store.

Det er vårt ansvar som Kirke og Caritas å være der for mennesker som lider. Gjennom vårt arbeid bidrar vi til at småbønder på landsbygda øker sin matproduksjon og kan gå fra ett måltid om dagen til å kunne selge overskuddet fra egen avling og gjennom Caritas får barn og unge i krig tilgang til trygge områder hvor de kan lære og leke.

De siste årene har Caritas sitt arbeid i Norge blitt stadig viktigere. Dessverre ser vi også i et rikt land som Norge at det er mennesker som faller utenfor samfunnet eller som blir utsatt for kriminalitet, utnyttelse og vold. Som Kirke har vi et særlig ansvar i våre lokalmiljøer.

I år vil Kirken i Norge, gjennom Caritas nå ut til om lag én million mennesker. Den støtten vi gir, forandrer menneskers liv, men det forandrer også samfunn og gjør verden litt mer rettferdig.

Dette er mulig takket være støtten fra Kirken og de troende.

Tusen hjertelig takk for din støtte og tillit.

LØRDAG 5. OKTOBER

Alle er hjertelig velkomne til messe og rosenkrans i Mariakirken kl 10.00. Menigheten har begynt fem første lørdager til Marias Uplettede Hjerte siden 3. august

.

VELKOMMEN TIL FØRSTE UNGDOMSTREFF I MENIGHET

Kjære dere unge,

Det er med stor glede å invitere dere til første ungdomstreff i menighet.

Tidspunkt. 12.oktober kl 17.00 i Menighetssalen.

Det blir åndelig tale, quiz, sosialt samsvar og mat.

SØNDAG 20 OKTOBER

Vår diakon Mathias skal komme til menighet søndag 20 oktober for å feire messe med oss. Han skal bruke denne anledningen for å takke menighet for forbønn og støtte på mange forskjellige måter. Han skal også preke på den søndagen. Etter messen, blir det fest i menighetssalen. Alle er hjertelig velkomne.