Foredrag av Sr. Anne Bente Hadland

23.09.2024

Foredrag av Sr. Anne Bente Hadland søndag 3 november 12.30 i Mariakirken.

1 november 2024 blir det 100 år siden Sigrid Undset (1882-1949) konverterte til den katolske kirke. Dette skal bli feiret både i Mariakirken og på Bjerkebæk hvor de første Messene ble holdt.

Før hun konverterte skrev hun: «Jeg lengter etter den gamle kirken på klippen som aldri har sagt at en ting er god fordi den er ny, eller at den er god fordi den er gammel, men tvert imot har vinen som sakrament, som er best når den er gammel, og brødet som er best når det er nytt»

Fire år etter blir hun dominikanere søster av den tredje orden. Samme år fikk hun Nobels litteraturprisen for sine storslagne skildringer av norsk middelalder Trilogien Kristin Lavransdatter og Olav Audunson ble svært populære i sin samtid. De er historiske romaner basert på nøyaktig kunnskap om kultur, kirke, liturgi og klosterliv. Mennesket, deres tro og overtro, deres tvil og lengsel etter Gud. Lidenskap og kjærlighet. Det blir brukt mye symbolikk. Her kan vi spore Sigrid Undset vei til den katolske kirke.

" Jeg har levet i dette landet i 1000 år" sa hun når hun hadde tatt imot den gjeve prisen og det er en stor pengesum som hun gir bort med samtykke fra sine barn. Til forskjellige legater og til kirker og kapeller Med dette setter hun sin tro ut i livet. Hun skrev også en konverterings roman som er en samtidsroman. Gymnadenia og Den brennende busk. For svært mange norske konvertitter har hun hatt stor betydning for deres egen konvertering. og bøkene hennes ble oversatt til mange språk og hvert år kommer det mange til Bjerkebæk både fra fjern og nær på besøk. Både katolikker og andre. Bøkene hennes har berørt deres religiøse lengsel. Men det er også noe universelt i dem som berører alle. Pave Frans uttalte nylig hvor nyttig skjønnlitteraturen er igjennom det å være unyttig. For gjennom lesning å skape indre bilder som kan styrke sitt verdensbilde og sin personlige vekst.

Hun beskjeftiget seg mye med helgene og skrev Hellige Olav, Norges konge og Norske helgener. Som legdominikaner kaller hun seg søster Olave. Hun besøkte ofte Katarinahjemmet og søster Anne Bente som er dominikanersøster her vil se nærmere på denne tiden i sitt foredrag.

Sigrid Undset tok også mange modige valg i sitt liv og var ikke redd for å kjempe for sannheten. Hun måtte flykte til USA under krigen for hun hadde advart mot nazismen, For sitt arbeid for Norge under krigen fikk hun storkorset St, Olav. Den største utnevnelsen man kan få her til lands.

Etter hun kom tilbake skrev hun Catharina av Siena, en storslagen biografi om hennes liv og virke og om samtiden i Italia. Denne ble først utgitt etter hennes død.